Kyrkan

När jag var mindre, och firade jul hos farmor och farfar, var kyrkan ett måste. Det fanns inte på kartan att inte gå till kyrkan på julafton. jag och min lillebror var väl inte sådär jätteglada över detta, men följde lydigt med och satt och väntade ut tiden i kyrkan. Farmor var den enda som inte följde med. Även om hon gärna ville det, så stannade hon hemma och gjorde i ordning all mat!


På senare år har vi inte firat med farmor och farfar längre, utan hemma istället. De år vi firat hos mamma har vi aldrig gått i kyrkan, men hos pappa brukar vi gå till nåt församlingshem.. Det är väldigt riktat till småbarn, och inte riktigt något som faller mig i smaken det heller..


Dock har jag börjat tänka tillbaka på de åren vi gick till kyrkan, och såhär i efterhand så känns det lite tråkigt att vi inte går dit längre. Stämningen var fantastisk och kyrkan var fylld med ljus. Minns att jag satt och drömde om vad jag skulle få i julklapp senare på kvällen:) jag saknar faktiskt denna tradition; visst, vi går till församlingshemmet, men det är inte alls samma sak. Ingen kyrka, så det blir ingen riktig stämning där, och samma berättelser varje år..



Googlad bild på kyrkan vi gick till när jag var mindre


//Axelina

Axelina

Kommentarer
Postat av: Lisa

åååh. Känner igen mig i det där att sakna! Våran familj går inte i kyrkan, men då man gick i skolan & fick se på lucia- det var grejjor! Särskilt på högstadiet. Har aldrig mått så gott i hela mitt liv som när kyrkan släcktes ner och lucian kom in med julen och alla dessa julsånger! Då var stämningen MAXAD. Ryser så i kroppen när små dagisbarn är och lussar i byn, har man TUR är man på affären som förra året, då dom var där. Började nästan gråta av lycka! Tror det är från minnena från kyrkan :) Så kyrkan spelar en viss roll för mig, det var där minnen och stämning skapades, som man tagit med sig i framtiden :)

2010-10-25 @ 18:34:13
URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Tess

Jag kan inte säga att jag är religiös, men jag saknar verkligen kyrkan runt jul! Vi hade flera moment i skolan runt juletid då vi gick till kyrkan, och den stämningen går ju inte att få någon annanstans. :)

Sv: Klart jag hittade saker på Gekås! ;)

Kom igång lite med julklappshandlingen också, känns jättebra :D Vad kul att du ska bli civilekonom, och alltid roligt att lära känna dig bättre :)

Jag börjar undra om de träden kanske bara finns runt sambons skola, de har en del speciella växter där. Typiskt isåfall, att jag skickat iväg dig på lövsniffning ;) Skulle erbjuda att skicka till dig annars, men märkte när jag stoppat dem i fickan förra gången att de smular som attan, haha!

2010-10-25 @ 19:54:01
URL: http://julhostess.blogg.se/
Postat av: Thulan

Vi har aldrig varit i kyrkan runt jul vilken jag faktiskt tycker är riktigt tråkigt för jag älskar att vara i kyrkan. Jag har faktiskt funderat på att föra in den traditionen när min dotter blir större. Problemet är att den enda gudstjänsten vi har här på julafton är midnattsmässan och då är det så mycket folk att man måste vara där ca en timme innan och då blir hela julaftonskvällen så stressig. Men julottan skulle kanske vara något=)

2010-10-25 @ 20:16:13
URL: http://minvitajul.blogspot.com
Postat av: Cecilia Hjort Brandell

Vad härligt du skriver om kyrokobesöken med farmor och farfar. För mej är kyrkan, ljusen och stämningen jätteviktig. För att inte tala om den vackra musiken. Man behöver stanna upp lite på julafton också och bara fatta att det är julafton. Ska nog gå till kyrkan i år på jul!

2010-10-25 @ 20:23:14
Postat av: Svar till Cia

Söta faster, gulligt att du hittade hit:) Ja precis, minns att det var då man verkligen kände att det var jul!

2010-10-25 @ 20:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback