En lista till...

Kanske är lite tjatigt, spciellt när vi är två som har bloggen och båda vill svara varsin gång, haha! Men inget tvång på att läsa! Denna listan kommer från Jul I Laloland!

Viktigast med julen?
Att få vara med nära och kära och bara njuta av allt runtomkring!


Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Faktiskt inte! Som fattig student har man inte överdrivet mycket pengar att spendera på julklappar, så det blir att jag köper till de jag bestämt att jag ska köpa till:) 

En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
Yes, absolut! Hos mamma brukar vi alltid ha silvergran! Hos pappa varierar det, men på senare tid har vi haft kungsgran.

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv
Ja, när man väl kommer på vad man önskar sig är det jättekul, men det är inte det lättaste! Ska försöka börja tänka ut lite snart..

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Svårt.. En blandning? 

Mariah Carey eller Carola?
Får nog bli Mariah Carey. Dock tycker jag att Carolas jullåtar är rätt mysiga, men tål inte henne annars!

Ingen riktig jul utan snö på julafton
Haha, klart man vill ha en vit jul, men då jag nästan alltid firar jul i Skåne så har jag inte så höga förväntningar på den fronten.. Jularna brukar bli underbara i vilket fall:)

Släktbesök ingår alltid i julen
Ja då, om inte på julafton så i mellandagarna! På julafton brukar vi oftast bara vara familjen.


Julstjärnor eller Hyacinter?
Svårt, hyacinter luktar vääääldigt gott, men julstjärnorna är ju ett måste dom med!

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Den 23e bärs den in i vardagsrummet! Jag brukar vara den som leder själva smyckningen, för det blir alltid gnabb om hur ljusen ska sitta annars, så det får jag fixa;)

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Nej, har aldrig varit duktig på det, försöker men det går inte. Finns dock inget roligare än att få paket någon rimmat på!


Jultomte är viktig
Det beror på vilken familj jag firar med! Hos mamma har vi inte haft tomte på länge, vi har en egen utdelning, blir lite personligare då med, när man får överlämna presenterna själv! Hos pappa däremot är småsyskonen lite mindre, så då brukar vi få besök av tomten!

 

Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr
Inte vad jag minns, jag försöker att inte ha så mycket att göra då, blir mysigare så! Men självklart hjälper jag till med maten och så..

Julkort ska skickas på Posten
Klart! Dock är jag väldigt dålig på det...

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton
Kalle anka missar jag absolut inte!! Annars är det nog inget..

Julen är mer jobbig än rolig
Absolut!..... INTE!!


Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
Inte en chans.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
har inte hänt på väldigt länge..

Till vem är det svårast att köpa till? 
Svår fråga.. vet faktiskt inte..


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Mysteriet på Greveholm, helt klart! Sunes jul är helt underbar också!

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?
haha, oj.. Maria Montazami, definitivt! Robert Gustafsson, Christina Aguilera, Ed Westwick och Arne Weise!


Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:
Anna Anka! Men detta var ju svårare.. kommer inte på någon... haha!

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag! När jag bodde hemma var det mamma.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut? 
Jag klär den med hjälp av de som vill! Det blir som sagt alltid gnäll när ljusen ska upp, så det brukar jag ta på mig! Oj, lite glitter, måååånga kulor i rött och blått! Sen en massa tomtar och annat..

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
klart man tycker om att få, men att ge är ännu roligare!


Känner du någon julstämning nu?
Jaa! Satsumas, tända ljus och frost!

När kickar din julstämning igång?
Redan nu, men ordentligt sen i slutet av november, då blir det magiskt!!

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Man måste vänta till första advent!

När julpyntar man?
Oj, jag minns knappt när vi gör det... Men nån gång i mitten av december tror jag allt kommer upp, fram tills dess har det mer varit adventspynt.

Vilken senap till skinkan?
Skånsk!


Världens bästa jullåt?
Have Yourself a Merry Little Christmas!


Julknäcke eller vörtbröd?
Julknäcke:)

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Chokladkolan, klart jag gör!

Vilka traditioner har ni?
Ganska vanliga tror jag.. När jag bodde hemma brukade vi syskon alltid få en liten adventspresent vid varje advent, det var mysigt!


Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Slå in hemma, det är det bästa som finns!

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.

Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck 
Ischoklad - Marsipan
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse 
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt 
Hemma - borta



/Axelina

Axelina

Kommentarer
Postat av: Therese

Det är alltid roligt med listor! :)

2010-10-14 @ 08:56:23
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Emelie - Jul i tomteverkstan

Haha, vilken tur du har! Ja det är sant, det är väldigt mycket lila i år, blått och lantlig stil i form av rött, vitt och grått :)

2010-10-14 @ 09:39:05
URL: http://julitomteverkstan.blogg.se/
Postat av: Lisa

SV: tack! ja visst är det en söt kisse, dock inte min! Hittade bilden på ett ställe med gratis bakgrunder :)

2010-10-14 @ 11:57:41
URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Tess

Kul att läsa dina svar!

Många svar jag känner igen mig i,

det roligaste med att läsa de här är ju

att märka hur likt eller olikt det blir :)

2010-10-14 @ 20:51:04
URL: http://julhostess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback