Detta hus!

 
Detta hus har jag firat jular i sedan jag föddes fram till att jag var femton år. Det var farmor och farfars hus och jag har så sanslöst många fina minnen härifrån att jag ständigt blir varm i hjärtat när jag ser tillbaka på gamla bilder. Farmor och farfar finns tyvärr inte längre, och inte huset heller (eller finns gör det ju, men inte i våra ägor!), men jag är så glad att jag fick fira så många fina jular där! Farmor och farfar var precis lika juliga som jag, de hade nästan lika många julgranar som rum i huset, och varje gång farfar fick en stund över satte han sig vid pianot och spelade julsånger. 
 
 
Jag satt precis och tittade igenom gamla bilder, och till min glädje har jag väldigt många bilder från olika jular därifrån. Jag har fått hjälp med att scanna in dem och lovar att visa fler för er någon dag! Här är en på mig och min bror i tomtens knä! Farfar var en jäkel på att klä ut sig och jag var aldrig riktigt säker på att det faktiskt var han bakom masken!
 
 
 
Har ni något speciellt hus som ni verkligen förknippar med jul?


Kramar Axelina
Axelina

Kommentarer
Postat av: johanna

Ja visst är det speciellt med olika platser man har firat jul på :) Ja, de senaste 10 åren har vi firat jul i samma hus ute på landet, och det är nog mitt julhus. får nog blogga lite om det jag också tror jag ;)

Svar: Jaa, speciellt barndomsjularna, de glömmer man aldrig! Det tycker jag att du ska göra, ska bli spännande att läsa!!
Axelina & Ellen

2013-09-23 @ 08:59:35
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se
Postat av: Victorias Jul

Vad mysigt, kul med en farmor och farfar som är lika jultokiga som en själv. Tråkigt att de inte längre finns kvar

Svar: Ja det är tråkigt, men man får ta tillvara på minnena :) Glad att jag har massor av foton också!
Axelina & Ellen

2013-09-23 @ 14:47:40
URL: http://victoriajul.blogg.se
Postat av: minglittrigajul.blogg.se

Jag förknippar min mormor och morfars hus som ett speciellt "julfirande hus", & där har vi firat jul i alla mina 20 år! (förutom förra året, då min mormor råkade ut för en allvarlig hjärnblödning, och vi ville inte att hon skulle behöva känna någon stress, då alla samlades hos min moster istället) med bortsett från förra året har vi alltid firat hos älskade mormor och morfar! :)

Svar: Åh vad fantastiskt att ni fortfarande har möjlighet att fira tillsammans, det är värt mycket! Fruktansvärt med hjärnblödningen! Men det var ju en fin gest mot mormor att fira hos moster istället, det blev säkert minst lika bra! Åh vad jag känner att man ska ta tillvara på de gamla så länge man har dem kvar :)
Axelina & Ellen

2013-09-23 @ 15:46:47
URL: http://www.minglittrigajul.blogg.se
Postat av: Lisas Vinterland

Så härligt! Vilka fina minnen! Jag tror vi har upplevt ganska lika jular du och jag! Jag bodde i en annan by till jag var kring 14-15 år. Och det förknippar jag med julen då mormor och morfar var med oss.. jag minns mormor ganska otydligt, men hon var en sån där mormor som pysslade på och stökade på allt hon bara kunde när julen var kommen! En mysmormor. Och morfar.. hur han kom in på julafton med kuvert som han räckte till oss barn att sätta på öppenspisen ovanför julklapparna innan öppningsdags, och hur han staplade sig till gungstolen och bara satt och njöt av att familjen var samlad med sitt underbara leende som bara han kunde ge <3 herregud vad man saknar gamla tider :)

Svar: Åh min farmor var också så där pysslig och älskade att laga mat! Trots att hon var väldigt troende och hon säkert var den som allra helst uppskattat julbönen vi gick till på julafton, så skulle hon tvunget stanna hemma och förbereda julmiddagen, så att den var färdig när vi kom tillbaka! Gullfarmor :) Farfar var precis likadan som din morfar, det var inte mycket som kunde slå hans leende, glad för minsta lilla! Lite småklumpig var han allt dock, var på väg att sätta sig på julkrubban en jul, haha! Vilka fina minnen vi har, och SOM man kan sakna de gamla, speciellt i juletider känner jag!
Axelina & Ellen

2013-09-23 @ 17:59:59
URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Liza

Mitt barndomshem är helt klart mitt julhem! Dock flyttade vi därifrån för säkert 15 år sedan nu men det är ngt speciellt med barndomsjularna! Det var ju liksom då allt startade :) Jag har dock några (fula) porslinsgrejer som jag inte kan fira jul utan som har ett speciellt värde! Hur tantigt och "porslinigt" det än är så har dom hängt med i många år nu ju, haha.

Svar: Ja, de där barndomsjularna sätter verkligen spår, det är nog tack vare dem vi är så julgalna idag! Haha men sånt där har jag med, jag ärvde lite grejer av farmor och farfar, alla är inte allt för fagra, men de ska vara med ändå!!
Axelina & Ellen

2013-09-23 @ 21:04:20
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Vilken mysig farfar!

Svar: Världens mysigaste!!
Axelina & Ellen

2013-09-24 @ 06:21:28
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Julkulan

Mitt julhem är vår släktgård på Öland! Vi firade jul där när jag var liten och sen slutade vi med det, men nu sedan kanske 10 år tillbaka har vi börjat fira där igen! Det är supermysigt för hela familjen samlas och bor under samma tak under hela jullovet. Så alla hjälps åt med maten och allt som ska fixas :) MYSIGT!

Svar: Åh det låter riktigt mysigt, så fint att ha hela familjen hos sig under hela jullovet! Och jag som älskar Öland, har bara varit där en gång men blev verkligen jättekär i ön :)
Axelina & Ellen

2013-09-24 @ 07:02:41
URL: http://julkulan.blogg.se
Postat av: Sannas Christmas

Överallt där jag har firat jul har jag firat så mycket annat också så tyvärr har jag inget hus som är just juligt!

2013-09-27 @ 13:44:53
URL: http://sannaschristmas.se
Postat av: Em

1985 började mina föräldrar bygga vårt hus. Där har jag sedan 86 firat varenda jul. Så man kan nog säg att det huset är JUL för mig, kan inte tänka mig att fira någonstans.. Hmm kommer kanske skapa problem när man bildar familj sen :P

Svar: Haha du får se till att övertala din nya familj att alltid fira där :D
Axelina & Ellen

2013-10-03 @ 18:44:31
URL: http://eeebee.se/underbarajul

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback