Morgonmys och julfrågor!

Vilken underbar morgon, örsta vardagen på evigheter som jag hinner ta mig tid att äta en god frukost utan stress! Skolan är så fruktansvärt tidskrävande nu, men just idag bestämde min grupp och jag oss för att ta en liten sovmorgon! Med andra ord ett utmärkt tillfälle att fylla i Johannas fina julfrågor :)
 
  • Hade du en bra jul förra året?
Jag hade en underbart bra jul! Förberedelserna ägde rum i Paris och mysfaktorn var på topp! Kvällen den 21a december tog jag flyget hem till Sverige och jag var så fruktansvärt glad! Allt var pyntat och klart där hemma och alla mina julklappar var införskaffade, så jullugnet kom över mig direkt. Perfekt jul!
  • Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?
Förra julen firade jag hemma hos pappa, bara med familjen! Ibland behövs det inte mer. Jag har 4 syskon hos pappa så livat och glatt blir det i vilket fall! Förväntan hos småsyskonen är det bästa som finns :)
 
  • Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
det bästa minnet jag har var när jag firade jul hos min farmor och farfar. Jag var kanske åtta år och jag och min faster var påväg till affären på julaftons förmiddag, för vi hade slut på inslagspapper! Ingen snö hade kommit än så länge, men när vi promenerade hem från affären föll de första flingorna och fortsatte falla hela julafton!
  • Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Oj vad svårt! Har nästan bara fina julminnen! Jo men nu vet jag! För några år sen opererade jag ut min visdomstand bara några dagar innan julafton, och man kan väl säga att den julen inte blev som det borde ha blivit.. Jag kunde inte äta nån julmat utan fick nöja mig med allt jag kunde sörpla i mig ur sugrör.. Ont hade jag också!
  • När slutade du tro på tomten?
Jag vet inte om jag någonsin slutat tro faktiskt! Jag har alltid haft småsyskon som har varit i "rätt" ålder, så det är alltid någon av mina syskon som trott på tomten, så det gör att jag lever ut min "tomtetro" genom dem! Man ser hur glada de blir när man pratar om honom, man sätter ut kakor på kvällen och allt det där. Tomten finns!
  • Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton
Oftast ställer vi ut gröt och pepparkakor!
  • Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Det är nog tyvärr lite dåligt med det. Som student har man inte så mycket pengar att spendera, och så ska man köpa julklappar till hela tjocka släkten.. Men det är definitivt något jag vill bli bättre på!
  • När julhandlar du?
Jag säger ju alltid att mina julklappsinköp ska vara klara i mitten av december, men så blir det ju aldrig. Panikinköp hela vägen fram till julafton!
  • Hur dags vaknar du på julafton?
Åh, tidigt! Jag vill ta vara på hela dagen! Finns inget mysigare än att gå upp lite tidigare, dricka en kopp te och se på en mysig julfilm!
  • När äter ni julmat?
det beror på var jag firar. Hos pappa äter vi julmat runt lunchtid, medan vi väntar med den till kvällen hos mamma. Där äter vi istället en grötlunch.
  • Hur dags öppnar ni julklappar?
Hos pappa har jag småsyskon som inte kan hålla sig längre än till 18 ungefär, men hos mamma gör vi det till kaffet på kvällen, runt 19-20!
  • Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?
Oj, svårt igen! Blev i alla fall väldigt glad en jul när jag fick en rosa liten symaskin!
  • Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?
Julgran i centrum, massa ljusgirlanger överallt, affärer som julskyltar, lite ljus i träden och så. Tycker gott att de kan pynta lite mer, det kan aldrig bli för mycket!
  • Hur länge är du ledig vid jul?
I och med att jag är student har jag alltid "plugget över mig", jag vet att efter julafton borde jag börja plugga igen, men oftast blir inte det av.. Men föreläsningsfritt har vi ungefär i 3 veckor.
  • Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Vi brukar ha kvar den fram tills att min lillebror fyllt år, vilket han gör i mitten av januari.
  • Har du någon gång firat jul utomlands?
Aldrig! Hade inte kunnat tänka mig att göra det heller, såvida det inte handlar om i en timmerstuga i fjällen med hela tjocka släkten!
  • Har du någon gång gjort egna julkort?
Nej det händer inte så ofta, men det är väldigt mysigt att pyssla!
  • Tycker du om att sjunga julsånger?
Jaaaa! Något av det bästa som finns ju! Jag sjunger konstant hela tiden, går inte att stoppa mig!
  • Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?
Ingen tror jag.. Familjen är den man ska fira med, jag behöver inga andra! Nära och kära ska det vara :)
  • Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
Jag skulle väl antagligen köpa lite finare julklappar, men annars vill jag ha det som vanligt. Inget överdådigt!
  • Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Jag skulle någong gång fira med en större del av släkten, och inte bara närmsta familjen.
  • Tror du att vi får en vit jul i år?
Jag vill så gärna hoppas och tro det!
  • Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Lika svårt varje jul.. Jag har ju alltid velat ha en liten hudvalp, men det lär inte bli på ett tag..
 
 
 
Sådär! Frukosten uppäten!
 
Kramar Axelina
Axelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback